SZKOŁA PODSTAWOWA

Jak pracujemy w szkole O!Mega z dziećmi z klas 1-3 oraz 4-6

DLACZEGO DZIECI LUBIĄ SZKOŁĘ O!MEGA?

UŚWIADAMIAMY DZIECIOM ICH WŁASNĄ MOC SPRAWCZĄ

W naszej szkole podstawowej wspieramy dzieci w codziennie dokonywanych odkryciach i umożliwiamy im praktyczne wykorzystanie nabywanych kompetencji. Aby inspirować do nowych poszukiwań, każdy tydzień nauki osnuwamy wokół jednego głównego tematu, który pozwala nam zorganizować niezwykły zestaw codziennych zajęć i eksperymentów. Każda z przygotowywanych przez kadrę szkolnych aktywności skupia się na konkretnych zjawiskach i doświadczeniach. W trakcie zajęć i eksperymentów pokazywany jest świat w stanie “niegotowym”, zapraszającym dzieci do współtworzenia i uczestniczenia. Dzięki tej perspektywie pomagamy dzieciom naturalnie “katalogować” wiadomości, uświadamiamy im ich własną moc sprawczą oraz wyposażamy je w praktyczne umiejętności pozwalające im na rozumienie przyczyn poprzez własnoręczne powodowanie skutków. W ten sposób nie tylko naturalnie wprowadzamy i rozwijamy każdą z przewidzianych podstawą programową kompetencji, ale także wyrabiamy nawyk pojmowania wiedzy jako niekończącego się procesu analizowania zjawisk i poszukiwania odpowiedzi na prowokowane zjawiskami pytania.

SPRAWDŹ, CO U NAS SŁYCHAĆ

Justyna Zimna
28 listopada 2016

Układamy mandale w terenie

Marta Sokołowska
21 listopada 2016

Aaaaaa…Włosy tanio farbujemy!

Kacper Wesołowski
20 listopada 2016

Zrób je wszystkie! Zadania tekstowe w świecie Pokemon

Kacper Wesołowski
6 listopada 2016

Trampteatr ma zaszczyt przedstawić… siebie!

Sylwia Jasińska
31 października 2016

Trampolina w Szreniawie

Marta Sokołowska
20 października 2016

Liga Pokemon wystartowała!

Kacper Wesołowski
11 października 2016

BINGO! – czyli sztuka mnożenia przez trzy i dwa

Kacper Wesołowski
7 lipca 2016

Detronizacja oka!

Justyna Zimna
4 maja 2016

Kości zostały… ułożone!

Justyna Zimna
4 maja 2016

Bomba witaminowa!

Kacper Wesołowski
25 kwietnia 2016

Trampoliny misja kosmiczna [RAPORT]

Justyna Zimna
13 kwietnia 2016

Trampolina rozmawia z kosmosem 🙂

Justyna Zimna
30 marca 2016

Znikamy monety i mnożymy memy!

Justyna Zimna
10 marca 2016

Stół z powyłamywanymi nogami

Justyna Zimna
28 lutego 2016

Szyfrowane podchody

Michał Przybylski
27 lutego 2016

Elektryczność, ping-pong i hydraulika

PODZIAŁ NA GRUPY WIEKOWE W SZKOLE O!MEGA

Podział przebiega tam, gdzie wyznaczą go kompetencje i potrzeby dzieci, ich talenty, zainteresowania, pytania, kłopoty i pasje. Czasem wszyscy od lat 6 do 40 siedzą zasłuchani w opowieść 9-latka o jego rodzinnej Ukrainie, nierzadko trzecioklasista rozmawia po angielsku z licealistą, a wszyscy razem smażą tort naleśnikowy na urodziny koleżanki. Dlatego szkoła O!Mega trudno poddaje się podziałowi na szkołę podstawową, gimnazjum i liceum. Jest jednak kilka tematów, które umożliwiają charakteryzowanie pracy w grupach wiekowych.

6-9 lat

PODĄŻANIE ZA CIEKAWOŚCIĄ

Małe dzieci nie mają czasu do stracenia: tyle jest do poznania, dotknięcia, zbadania, nazwania, przećwiczenia! Podążanie za ich ciekawością jest głównym narzędziem pracy w tej grupie wiekowej. Jeden nauczyciel – mentor ma pod opieką jedynie pięcioro dzieci. Może je dzięki temu poznać na wskroś, dowiedzieć się czego potrzebują, wspierać strategie radzenia sobie z emocjami, budować więzi między rówieśnikami. Każdego dnia w szkole odbywają się warsztaty i zajęcia, które korelują z podstawą programową dla klas 1-3, ale pozwalają na jej realizację poprzez tematy, które są ważne dla dzieci. Dla tych konkretnych dzieci, które w danym momencie tworzą szkolną społeczność.

W jednym momencie dzieją się różne rzeczy, dzieci więc wybierają w których zajęciach chcą uczestniczyć. Wybrać nie tylko można, ale też należy, ponieważ zależy nam na wolności ?do? a nie wolności ?od?. Czasem zdarza się, że ktoś przez miesiąc bardzo interesuje się matematyką, a w kolejnym miesiącu codziennie połyka jedną książkę. Wszyscy kończąc trzecią klasę posiadają kompetencje edukacyjne niezbędne do zmierzenia się z programem klasy czwartej. Skutkiem ubocznym swobodnych skoków rozwojowych jest to, że nasi uczniowie dodatkowo są świadomi swoich zasobów, lubią się uczyć, potrafią pracować samodzielnie i w grupie, mają już podstawowe umiejętności związane z samokształceniem.

Jak dzieci się uczą?

Najmłodsi uczniowie uczą się na co najmniej kilka sposobów:

  • realizując wspólnie i indywidualnie materiał zawarty w podręcznikach, które specjalnie dla nich wydaliśmy (1 klasa = jeden podręcznik)
  • biorąc udział w warsztatach i zajęciach, prowadzonych przez mentorów najmłodszej grupy oraz nauczycieli przedmiotowych, pracujących w szkole
  • bawiąc się ze sobą, realizując swoje pomysły na spędzanie czasu, projektując i prowadząc własne eksperymenty ze światem/na tkance świata, ucząc się od siebie nawzajem
  • wychodząc na basen, lodowisko, do kina, teatru, warsztaty organizowane w świecie kultury i sztuki
  • każdego dnia sprawdzają swoje umiejętności i zdobywają nowe na zajęciach na świeżym powietrzu (minimum 60 minut dziennie, wiosną i latem duuuużooo więcej)

Najmłodsi nie znają ławek, ocen, rankingów, czerwonych podkreśleń w zeszycie, reglamentowania czasu na ruch, zatłoczonej świetlicy szkolnej i nauczyciela, który ma pod opieką tak wiele dzieci, że trudno mu się skupiać na ich potrzebach. Natomiast wiedzą doskonale jak znaleźć DNA w kiwi, czym są prędkość i siła w fizyce, jaka to frajda samodzielnie czytać książki i komiksy, czym jest obniżka procentowa w ich ulubionym sklepie, do którego chodzą z całą grupą. To naprawdę działa!

PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE KOMPETENCJI

Starsi uczniowie potrzebują wielu okazji do pokazywania swoich kompetencji. Z drugiej strony wymagają uważnego towarzyszenia i mądrego komentarza do rzeczywistości, z której kolorów coraz lepiej zdają sobie sprawę. Dlatego elementy mentoringu, coachingu wychowawczego, różnych form prowadzenia dyskusji przeplatają się w naszych metodach z konkretnymi działaniami. Bycie w działaniu jest naturalne i najbardziej rozwojowe. Gra, wyjście, poszukiwanie, odkrywanie, projektowanie i realizowanie to nasze główne metody pracy z grupą starszych uczniów szkoły podstawowej.

W jednym momencie dzieją się różne rzeczy, uczniowie wybierają więc w których zajęciach chcą uczestniczyć. Wybrać nie tylko można, ale też należy, ponieważ zależy nam na wolności ?do? a nie wolności ?od?. Czasem zdarza się, że ktoś przez miesiąc bardzo interesuje się astronomią, a w kolejnym miesiącu codziennie połyka jedną książkę o historii starożytnej. Wszyscy uczniowie kończąc szóstą klasę są przygotowani do wyzwań, z jakimi wiąże się przejście na poziom gimnazjalny. Potrafią samodzielnie organizować proces kształcenia, wiedzą jak dzielić zadania na mniejsze części, umieją planować i brać odpowiedzialność za swoje decyzje. Mają dużą wiedzę ogólną, są lepsi w praktyce niż w teorii, choć tę ostatnią szanują i znają.

Uczniowie klas 4-6 uczą się na co najmniej kilka sposobów:

  • realizując wspólnie i indywidualnie materiał zawarty w przewodnikach, które specjalnie dla nich wydaliśmy
  • biorąc udział w warsztatach i zajęciach, prowadzonych przez mentorów starszej grupy oraz nauczycieli przedmiotowych, pracujących w szkole
  • angażując się we wspólne projekty, gry, realizując własne pomysły na spędzanie czasu
  • wychodząc na basen, lodowisko, do kina, teatru, warsztaty organizowane w świecie kultury i sztuki (np. z design thinking)
  • każdego dnia sprawdzają swoje umiejętności i zdobywają nowe na zajęciach na świeżym powietrzu (minimum 60 minut dziennie, wiosną i latem duuuużooo więcej)
  • biorąc udział w dyskusjach o współczesnych zjawiskach społecznych, prowadzonych w języku angielskim
  • oglądając filmy po polsku i po angielsku
  • kręcąc własne filmy, ucząc się programowania i efektywnego poruszania w świecie multimediów

Nasi uczniowie nie znają ławek, klasówek, rankingów, odpytywania pod tablicą. Uczą się od siebie nawzajem, od mentorów, nauczycieli, trenerów, rodziców. Są przede wszystkim zorientowani na praktykę, choć znają wagę teorii przyswojonej ze zrozumieniem. Dostają wsparcie w radzeniu sobie z emocjami, śmiało mówią o swoich potrzebach na szkolnych zebraniach, pielęgnują naturalną ciekawość i kreatywność.

10-12 lat

ZOBACZ, CO MÓWIĄ O NAS RODZICE

Danylo

Z naszej perspektywy Trampolina to coś więcej niż szkoła!

Pochodzimy z Ukrainy. Przyjeżdżając do Polski byliśmy pełni obaw o to jak nasz 8-letni syn poradzi sobie z adaptacją w nowym kraju, nowej szkole. Społeczność Trampoliny przyjęła nas z otwartymi ramionami - rozpoczęliśmy nowe życie bez stresu, barier, poczucia wyobcowania; czuliśmy wsparcie życzliwych, kompetentnych osób na każdym etapie oswajania się z nową rzeczywistością. Z naszej perspektywy Trampolina to coś więcej niż szkoła! Cieszymy się, że tu trafiliśmy!
Małgorzata

Tego szukaliśmy!

Moja najstarsza córeczka zapytana o to, co najbardziej podoba jej się w szkole, odpowiedziała, że Trampolina jest jak jedna wielka Rodzina. Zgadzamy się z nią całkowicie i z dumą i wielką radością budujemy społeczność z dziećmi, rodzicami i kadrą z Naszej szkoły. Tego szukaliśmy - ludzi, wśród których możemy się odnaleźć i których wsparcie czujemy cały czas. Dzięki Trampolinie mamy też więcej czasu dla naszej jednostki rodzinnej - nie tylko dlatego, że nie spędzamy czasu na odrabianiu zadań domowych, ale przede wszystkim dzięki temu, że tak wiele nas łączy z naszymi dziećmi.
IMG_0755m

W Trampolinie dzieci odzyskują naturalną chęć do nauki i eksperymentowania

Wybraliśmy szkołę demokratyczną, ponieważ nasze dzieci w tradycyjnej szkole z roku na rok traciły chęci i zapał do nauki. Decyzja o zmianie była ryzykowna i byliśmy pełni obaw czy to dobry krok. Dziś, po prawie roku, nie żałujemy tej decyzji. Ba! wręcz nie wyobrażamy sobie powrotu do 'systemu'. Trampolina w 'czwartej odsłonie', odświeżona, przestawiona na nowe, dobre tory, to szkoła, do której dzieci nie trzeba zaganiać. Same mają świadomość własnych celów, a dorośli potrzebni są im tylko do pomocy przy wyborze narzędzi do ich osiągnięcia. Do tego społeczność Trampoliny to zgrana paczka, w której każdy znajdzie swoje miejsce.
Olena Zbroszczyk Trampolina

Nasz syn rozwija się w piękny, harmonijny sposób

Dzięki Trampolinie nasze dziecko wzrasta w bezpiecznym, mądrym otoczeniu, z dala od wad systemu publicznego: przymusu, braku indywidualizacji, oderwania od realiów życia codziennego. Może skupić się na tym co najważniejsze, na szukaniu własnej drogi, odkrywaniu siebie, świata i świadomym przeżywaniu. Cieszymy się, że odważyliśmy się pokazać naszemu synowi ścieżkę edukacji demokratycznej.
Trampolina michal_portret

Moje dzieci mają się tu świetnie

Zbilansowana porcja nauki i zabawy bez parcia na wyniki - wszystko w swoim czasie, tak, jak pasuje to do rozwoju dziecka. 7-latka, która świetnie pisze, uczestniczy w zajęciach matematyki z klasą czwartą, a 8-latka, która świetnie czyta, jest lepsza w geografii niż niejeden szóstoklasista. Robią to, co je pasjonuje, w czasie, który jest dla nich najlepszy.
Justyna_Zimna_fot.Joanna_Wozniak-21-kopia

Najbardziej przyjazna i rozwijająca szkoła w Poznaniu

Moja ośmioletnia i siedemnastoletnia córka uczą się w Trampolinie od ponad dwóch lat. To najlepsza szkoła, do jakiej mogły trafić.

Cześć!

Nasza strona jest w trakcie aktualizacji. Przepraszamy za ewentualne problemy, które mogą wystąpić podczas korzystania z niej.

Pozdrawiamy,
O!Mega Szkoła