Rola dorosłych w szkole

Dwa ważne założenia (za Jasperem Juulem) i co z nich wynika

Kadra i rodzice w społeczności szkolnej

Kiedy zastanawialiśmy się nad rolą dorosłych w szkole, braliśmy pod uwagę dwa ważne założenia (za Jasperem Juulem). Pierwsze mówi o tym, że dzieci posiadają ogromne kompetencje, zaś nie posiadają doświadczenia. Drugie przypomina, że dzieci bardzo wiele rzeczy mogą robić same, ale w żadnym razie nie samotne.

W związku z tym dbamy o to, żeby kadra szkoły składała się z bardzo dobrze wykształconych ludzi, którzy potrafią dostrzegać wszelkie zasoby dziecka i uzupełniać je mądrością i doświadczeniem. To są dorośli, którzy w klasycznym „podążaniu za dzieckiem” widzą też konieczność podejmowania decyzji tam, gdzie przesuwanie ich na dzieci było by zbyt obciążające. Zależy nam na współpracy z dojrzałymi, zintegrowanymi dorosłymi, którzy posługują się podmiotowym językiem, są samoświadomi i przy tym mają nieposkromioną radość życia.

Rolą kadry w szkole jest inicjowanie działań i aktywności, w obrębie których dzieci mogą poznawać siebie i świat, łapać bakcyla, rozwijać pasje, uczyć się współistnienia z ludźmi, wychodzić do środowiska lokalnego, robić rzeczy bardzo poważne i całkiem szalone. Dorosły stwarza ramę, w której dziecko może bezpiecznie i z korzyścią dla siebie wybierać, eksperymentować, doświadczać. Jednocześnie, nie możemy tego nie powiedzieć, dorośli w Trampolinie przebywają w dużej mierze dla siebie. To są ludzie, którzy żyją edukacją alternatywną, czują, że rozwijają się w kontakcie z każdym, niezależnie od wieku, bawią się doskonale pokazując dzieciakom to, co sami umieją, co ich kręci, co ich ukształtowało. Zatrudniamy psychologów, pedagogów, odpowiedzialnych szaleńców i całkiem spontanicznych fanów planów i tabelek. Współpracujemy z nauczycielami przedmiotowymi, ale też z warsztatowcami, ludźmi kultury, sztuki, mediów i nauki. Oni wszyscy tworzą środowisko dorosłych, z którym dzieci współbrzmią i dzięki któremu są bardzo samodzielne, ale nigdy samotne.

Drugą, choć w żadnym razie nie odrębną, grupą dorosłych w szkole są rodzice. Ludzie przeróżnych zawodów, narodowości, wyznań, pasji i celów, których łączy przekonanie, że najlepsze lata życia dziecko może spędzić inaczej niż w prostokątnej ławce pod tablicą. Dzięki rodzicom Trampolina powstała i dzięki nim przetrwała wszystkie burze. Zajmują się w szkole zarządzaniem, wyposażeniem, partycypują w kształtowaniu programu zajęć, prowadzą aktywności korelujące z ich zainteresowaniami, rysują, prowadzą bloga, robią zdjęcia, księgują, układają budżet, zapraszają znajomych dziennikarzy i podróżników. I robią to wszystko, ponieważ szkoła jest ich wyborem i częścią życia, a nie dlatego, że trzeba z nią „współpracować”.

Dzieci, które widzą dorosłych w działaniu zyskują obraz dojrzałości, do której warto i fajnie jest dorastać. Dowiadują się, że można robić wiele wartościowych rzeczy i że frajda nie kończy się wraz z przejściem w dorosłość.